Svjesni tereta s kojima se susreće onaj na kome je odluka, u ovom članku, donosimo 5 načina kako se pripremiti za trenutak donošenja odluke.
Donošenje odluka svakodnevna je situacija u poslovnom okruženju i dobro poznata muka većine managera. Bilo da se radi o velikim strateškim odlukama ili dnevnom poslovanju, sposobnost donošenja ispravnih odluka može značajno utjecati na osobni uspjeh i poslovni razvoj tvrtke. No, često se nalazimo u situacijama gdje se moramo suočiti s dilemom – koji je najbolji smjer za naš poslovni uspjeh?
Trenutci donošenja odluka pojavljuju se u različitim situacijama. Primjerice, kada se suočavamo s promjenama na tržištu pa dvojimo između ulaganja u nove tehnologije ili zadržavanja postojećih, zapošljavanja, plaća, budžeta, marketinga i svega ostalog što više ili manje utječe na ciljeve tvrtke. No, čak i u manje složenim situacijama poput odabira lokacije za team building ili izbora dobavljača, može doći do dvoumljenja i potrebe za analizom.
1.Analizirajte podatke
Prije donošenja odluke, logično je i intuitivno sakupiti i analizirati sve relevantne i raspoložive informacije. To može uključivati financijska izvješća, istraživanja tržišta, povratne informacije korisnika ili osvrt na rješavanje slične situacije u prošlosti. Na primjer, kad se tvrtka suoči s neočekivanom krizom poput prirodne katastrofe ili negativnog medijskog izvješća mora brzo reagirati i donijeti odluke koje će minimizirati štetu. Upravljanje krizom reputacije i očuvanje povjerenja klijenata zahtijeva brzu i odlučnu reakciju, a tad odgovorna osoba mora donijeti odluku o tome kako će se tvrtka nositi s tim incidentom.
2. Sagledajte svoju situaciju sa svih uglova
Pokušajte si u donošenju odluka pomoći jednostavnim alatima poput SWOT i Cost-benefit analize ili Decision tree. SWOT analiza kao najpopularnija među njima češće se koristi za donošenje strateških odluka s višegodišnjim utjecajem kroz identifikaciju snaga, slabosti, prilika i prijetnji. Pruža vam dublji uvid u situaciju i pomaže u razumijevanju potencijalnih posljedica. Na primjer, tijekom pandemije, tvrtka je koristeći SWOT analizu prepoznala unutarnje snage poput fleksibilnosti radne snage i digitalnih kapaciteta za rad na daljinu, dok je istovremeno identificirala vanjske prijetnje kao što su prekidi u lancu opskrbe i smanjenje potražnje. Na temelju SWOT analize, tvrtka je mogla prilagoditi svoje poslovne strategije, fokusirajući se na online prodaju i diversifikaciju proizvoda kako bi se prilagodila promjenjivim uvjetima i smanjila negativne posljedice krize.
3.Konzultirajte stručnjaka
Mnoge tvrtke u nekim prijelomnim trenutcima traže mišljenje stručnjaka ili specijaliziranih konzultantskih kuća koji imaju iskustvo u sličnim situacijama. Iskustva i znanja takvih stručnjaka pomažu u identifikaciji i sagledavanju problema s različitih aspekata i neutralne pozicije. Ali za uspješan ishod primijenjenih rješenja, važna je spremnost na prihvaćanje prezentiranih informacija i implementaciju svih koraka koje vode do željenog rezultata. Na žalost, tu zna doći do problema jer katkad realnost neke situacije nije bajna i zahtjeva donošenje odluka koje nikome nisu ugodne ni drage. Angažman kvalitetnog konzultanta vam može donijeti odlične rezultate, međutim, ako niste spremni prihvatiti realnost i rješavati probleme, radije ne trošite vrijeme i novac na njih.
4.Razumijevanje motivatora
Razumijevanje vlastitih i tuđih motivatora pomaže u donošenju boljih poslovnih odluka. Pokušajte saznati što motivira vas, vaše kolege ili partnere kako bi mogli predvidjeti njihove reakcije i potrebe prilikom donošenja odluka. Na primjer, ako znate da je neki vaš kolega motiviran osobnim napretkom možete ga angažirati na nekom zahtjevnijem projektu nudeći mu priliku za vođenje tima ili istaknutu ulogu koja će mu dati dovoljno izazova i prilika za osobni i karijerni rast, a vaš će se projekt uspješno realizirati.
Uz to, razumijevanje vlastitih motivatora pomaže kod donošenja odluka koje su u skladu s dugoročnim ciljevima i vrijednostima organizacije kojom upravljate, te osigurava dosljednost u poslovanju i autentičnost u liderstvu.
5.Donošenje odluke s pouzdanjem
Kad su sve informacije prikupljene i razmotrene, dolazi trenutak donošenja odluke s pouzdanjem što zahtijeva vjeru u vlastite sposobnosti i spremnost preuzimanja odgovornosti za ishode. Povjerenje u svoje znanje, iskustvo i intuiciju, kao i spremnost preuzimanja rizika karakteristike su samopouzdanih osoba. Rad na samopouzdanju je kontinuirani proces koji zahtijeva savjesnost i predanost. Kontinuirano ulaganje u razvoj vještina, učenje iz vlastitih (i tuđih) pogrešaka te vođenje evidencije svojih postignuća za vizualno praćenje svog napretka, samo su neki od načina rada na samopouzdanju.
Za kraj, važno je imati na umu da svaka odluka nosi sa sobom mogućnost učenja i rasta. Bez obzira na kompleksnost situacije, svaka donesena odluka je korak prema postizanju poslovnih ciljeva i ostvarenju uspjeha. Iz tog razloga, vjerujte u svoje sposobnosti jer je samopouzdanje u procesu donošenja odluka ključno za ostvarenje željenih ishoda.
Vaša sposobnost da se nosite s izazovima i da donosite odluke s pouzdanjem inspirirat će i motivirati vaše suradnike s kojima zajedno možete graditi uspješnu budućnost.